Month lokakuu 2018

”Vko 43: Onnellisuushaaste. Kirjaa joka aamu herätessäsi ja joka ilta nukkumaan mennessä 3 asiaa, jotka tekee sinut onnelliseksi. Asiat voi olla isoja tai pieniä, hyvästä kahvista tärkeisiin ihmisiin.”

Tämän haasteen ideana oli muistuttaa meitä siitä, kuinka monta syytä meillä onkaan olla onnellisia. Varsinkin näin syksyn pimetessä on hyvä kerrata, miten moni asia onkin oikeastaan oikein hyvin. Haasteessa oli tärkeää muistaa kirjata asiat ylös, esimerkiksi kännykän muistiinpanoihin.

Haaste oli melko henkilökohtainen, eikä Slackin kanava tursunnut viesteistä. Monelle ne kaikista tärkeimmät asiat jotka ilahduttivat päivittäin, olivat juurikin perhe ja läheiset. Tämä loikin pieniä haasteita eri onnen lähteiden löytämiselle: monilla ne toistuivat päivästä toiseen. Vaikka kaikki kokivat olevansa oikein tyytyväisiä elämäänsä, asioiden erittely ja listaaminen tuntui välillä yllättävän vaikealta. Myös asioiden rinnastaminen koettiin välillä haastavana: voinko nyt listata tähän sen todella hyvän suklaapatukan, jos listan ensimmäisenä on esimerkiksi lapsen kauniit sanat?

Haasteen aikana tuli huomattua, että Trimedialla ollaan yleisesti ottaen varsin tyytyväisiä omaan elämään. Yhden työntekijän haaste oli jopa se, ettei oikein tiennyt mitä listata, koska on onnellinen kaikista elämän osa-alueista. Vielä vaikeampaa olisi ollut listata elämän huonoja puolia, koska niitä ei oikeastaan ole. Siinä on monelle aikamoinen tavoite!

Asioiden listaamisen luulisi olevan todella nopea ja helppo tehtävä, mutta melko moni trimedialaisista myönsi unohtaneensa merkitä asioita ylös. Mitä lähempänä oltiin loppuviikkoa, sitä yleisempää tästä tuli. Myös haasteen heittäjä, allekirjoittanut, unohti kirjaamisen erityisesti iltaisin.

Loppufiilikset

Listoja selatessamme useampi huomasi, että tietyt onnellisuustekijät nousivat esiin yhä uudelleen ja uudelleen: perhe ja parisuhde. Niiden lisäksi listoilta löytyi pieniä onnen kimpaleita, kuten hyvä kahvi, kaapista löytynyt suklaa tai urheiluhetki. Lopulta moni pystyi toteamaan, että elämässä on kaikki oikein hyvin ja saa ylipäätään olla kiitollinen siitä, että asuu Suomessa ja on terve.

Oletko sinä ikinä kirjannut asioita ylös, jotka tuovat onnea elämääsi? Suosittelen kokeilemaan. Testijakso voi olla viikon, tai muutaman mittainen. Ota käyttöön esimerkiksi kännykän muistiinpanot. Me opimme, että kahdesti päivässä asioiden kirjaaminen voi olla turhan tiheä tahti – kerran päivässä voisi olla sopiva. Toivottavasti löydät paljon kirjattavaa! 🙂

“Vko 41: Haaste: Listaa mitä kiinnostavia linkkejä on tullut viime aikoina vastaan ja kirjoita niihin kommentti.”

Osa meistä on aktiviisempia ja osa vähemmän aktiivisia linkkien jakamisessa. Alallamme kuitenkin tapahtuu koko ajan ja jokainen meistäkin käyttää aikaa ajan tasalla pysymiseen. Uusimpien ja kiinnostavien artikkelien lisäksi on hyvä kerätä sivuja ja informaatiota myös uusille tekijöille ja harjoittelijoillemme. Sivujen tekeminen helpottuu kokemuksen myötä, mutta myös hyvät linkit tekevät uuden oppimisesta helpompaa. Miksemme siis jakaisi hyviä vinkkejä, artikkeleita tai ylipäätään hienoja toteutuksia eteenpäin?

Basecamp muistutti meitä päivittäin kello 9 jakamaan linkkejä pienen infotekstin kera. Itse linkin lisäksi oli tarkoitus kirjoittaa lyhyt kommentti, miksi linkkiin kannattaa tutustua ja/tai mitä hyötyä tästä voisi olla. Myös vastaväitteitä sai tietysti esittää ja herätellä keskustelua aiheesta. Tavoitteena oli, että voisimme jatkossa kasata artikkeleita jakoon myös teille – kenties eriteltynä teemoilla. No, mitenkäs viikko sujui?

Jaettuja linkkejä kertyi vähän alle kaksikymmentä. Melkein kaikki osallistuivat haasteeseen ja löysivät mielenkiintoista sisältöä. Tässä kokeilun helmiä:

Postnordin verkkokaupparaportti vuodelta 2018 

Postnordin puolivuosittainen verkkokaupparaportti piti sisällään paljon lukuja Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin asukkaiden suhtautumisesta verkkokauppaan. Oli mielenkiintoista huomata, että vaikka suomalaiset olivat kaikista eniten kiinnostuneita käyttämään esimerkiksi uusia toimitusvaihtoehtoja, laahaamme yhä muita maita 15 % jäljessä verkkokauppojen käytön suhteen. Tärkeä nosto oli myös, että toimituskulujen sisällyttäminen postikuluihin on todella merkittävässä roolissa ostopäätöstä tehtäessä.

One thousand and one way to extend Gutenberg today

Gutenberg – mitä kaikkea sillä voikaan tehdä (ja rikkoa, terkuin meidän kehittäjä).

Digimarkkinoinnin verkkolehti

Digimarkkinoinnin verkkolehti sisältää ajankohtaisia uutisia digimarkkinoinnin saralla. Tämän vuoden kolmannessa julkaisussa haastatteluita oli Stockmannin, Suomen Digimarkkinoinnin, Paytrailin, Kekäleen ja Postin asiantuntijoilta.

Fontti, joka auttaa muistamaan paremmin

Ennen linkin klikkaamista joudumme kertomaan, että linkistä ei löydy salaista tietä täydelliseen muistiin. Ero muistitestissä eri fonttien välillä ei ole ollut valtava: Arial sai tulokseksi 50 %, kun taas  muistia parantava fontti 57 %. Siitä huolimatta mielenkiintoinen ajatus ja myös tieteellisesti todistettu, että jos jonkin eteen joutuu tekemään hiukan töitä, sen muistaa paremmin.

Git- Branches in a nutshell

Artikkeli, josta on hyötyä varsinkin tuoreille koodaajille ja siihen perehtyville. Brancheissa voidaan tehdä kehityskohteita ja testata ilman, että ne vaikuttavat heti masteriin. Brancheja kannattaa käyttää isommassa kehityksessä hyödyksi varsinkin silloin, jos tekijöitä on useampia. Helpottaa työprosessia ja pienentää riskiä rikkoa sivustoa.

PHP -The Right Way

Jos sivusto on vielä jollekin vieras, sieltä löytyy paljon perusinfoa PHP:stä. Tämä pikareferenssi on varsin helposti luettavassa muodossa ja siellä on melkeinpä kaikki mitä voi tarvita. Varsinkin uuden koodarin kannattaa kahlata sivustoa läpi, sieltä löytyy hyviä vinkkejä ja käytäntöjä. Tietoa on ihan perusasioista lähtien ja sivuilla on lisäksi paljon virheidenkäsittely-, testaus-, tietoturva- ja asennusvinkkejä.

Rebrand 2018 Case Study: Uber

Uberin brändiuudistuksesta kertova case study, joka sisälsi mielenkiintoisia huomioita brändäämisen ja designin kannalta. Jos sinua kiinnostaa edellä mainitut asiat, tähän kannattaa käyttää viisi minuuttia päivästäsi – spoiler alert: sisältää inspiroivaa sisältöä.

Lopputulos

Trimedialaisten keskuudessa oli suuria eroja sen suhteen, kuinka paljon haasteeseen panostettiin. Osa meistä käyttää enemmän aikaa artikkeleiden selailuun, osa taasen käyttää tauot työn lomassa puhtaasti pään nollaamiseen. Moni meistä koki myös olevansa melko valikoiva sen suhteen, mitä halusi muille jakaa. Sisällön pitäisi olla asiapohjaista, mutta myös hyvin kirjoitettua ja mieluusti vielä modernisti esitettyä. Myös uutuusarvo olisi kova sana.

Toivottavasti joku linkeistä oli myös sinulle uusi ja mielenkiintoinen aihe. Pyrimme jatkossa keräämään parhaita tärppejä ylös ja jakamaan niitä sitten teille. To be continued.

“Vko 40: Rauhoittuminen ja fokuksen löytäminen yksinkertaisella hengitysharjoituksella x3 päivässä.

Hengitysharjoituksia käytetään mielen tyhjentämiseen ja ajatusten keskittämiseen. Hengittäminen on tärkeä osa meditaatioharjoituksia, johon saimme ensikosketuksen tämän harjoituksen avulla. Tärkeää harjoituksessa oli se, ettei tarkoituksena ollut hengityksen muuttaminen, vaan pelkästään sen seuraaminen.

Haaste herätti intoa jo ennen sen aloittamista. Meillä on tapana kertoa tulevan viikon haaste aina edellisen viikon perjantaina, jotta niihin voi valmistautua viikonlopun aikana. Tässä tapauksessa hengitysharjoitusta taidettiin tehdä ensimmäisen kerran jo perjantai-iltapäivänä. 

 

Aivan kuvan kaltaista ympäristöä ei meditoimiselle löytynyt, mutta onneksi toimistolta löytyi tarvittaessa jokaiselle oma hiljainen tila, missä sai keskittyä ilman ärsykkeitä.

Miten meni?

Hengitys- ja keskittymishaaste sai positiivisen vastaanoton ja viikko jatkui hyvässä hengessä. Kollegoita muistuteltiin hengittämisestä, eikä kukaan ihmetellyt, jos joku katosi pimeään neukkariin pariksi minuutiksi. Vaikka pääosin vastaanotto oli hyvin positiivinen, oli myös muutama, ketkä yksinkertaisesti unohtivat hengitellä. Meiltäkin löytyy monta eri tyylistä keskittyjää: niitä, ketkä yksinkertaisesti päättävät uppoutuvansa töihin ja myös näiden vastakohtia, eli niitä keiden ajatukset sinkoilevat pahemmin kuin tilhi pihlajapäissään.

Hengityshaaste tuotti positiivisia kokemuksia – ajatukset selkeytyi, ainakin hetkeksi.

Haaste oli erityisen sopiva ja myös onnistumisen tunteita herättävä jälkimmäisenä mainitulle ryhmälle. Hengitysharjoitus koki kuitenkin lievän inflaation loppuviikkoa kohden, kun alkuhuuma meni ohi. Joillekin hengitysharjoitus jäi kuitenkin tavaksi, jota jatketaan yhä tälläkin viikolla. Loppupäätelmänä voisi todeta, että keskittymisharjoitukset tekevät hyvää, mutta vaativat hyvän motivaattorin.

Osalle keskittyminen oli helpompaa, ehkä jopa hämmentävän helppoa tuloksista päätellen.

Jos itse koet välillä haasteita keskittyä, kokeile ihmeessä yllä olevaa harjoitusta. Ylipäätään hetkeen pysähtyminen, silmien sulkeminen ja rauhoittuminen tekee hyvää hektiselle elämäntyylille.

 

“Viikko 39: Siirry koneen ääreltä liikkumaan ja nauttimaan syksyn raikkaasta ulkoilmasta, tai jollain muulla tapaa kerryttämään vähintään 10 000 askelta päivässä.

Haasteen heittäjä halusi saada Trimedialaiset kävelemään ja nostamaan päivittäistä aktiivisuustasoaan. 10 000 askeleen kerryttämistä seurattiin joko sovelluksella, älykellolla tai askelmittarilla. Haaste sai positiivisen vastaanoton, eikä kukaan ainakaan tyrmännyt ideaa.

Miten meni?

Moni saavutti tavoitellun kymmenen tuhannen askeleen määrän. Motivaatio oli korkeimmillaan haasteen ensimmäisinä päivinä: Slack kävi kuumana, kun trimedialaiset fiilistelivät otettuja askelia. Viikon myötä askelmäärät alkoivat kuitenkin vähentyä ja Slackikin rauhottui. Suurin haaste askelien kerryttämisessä oli aika. Monella Trimedialaisella on jälkikasvua huolehdittavana sekä tietysti normaali arki pyöritettävänä; on kaupassa käyntiä, treeneihin kuskaamista, omia harrastuksia ja kotitöitä. Mihin väliin sitä laittaisi parin tunnin lenkin?

Totesimme, että askelia on helppo ja mukavakin kerryttää, jos aikaa vain on riittämiin. Myös arjen rutiinit ja niissä tehdyt valinnat vaikuttavat luonnollisesti päivän aktiivisuuteen. Yksi erinomainen tekijä askelten kerryttämiseen oli koiran omistaminen. Ne, jotka omistivat koiran keräsivät eniten askelia viikossa – lenkkejä tulee tehtyä päivässä vähintään muutama ja parhaimmillaan tuo 10 000 askelta kertyy jo näiden lenkkien aikana – sen päälle tulevat askeleet ovat pelkkää plussaa.

Trimedialaisilta löytyy tällä hetkellä huikeat kolme koiranpentua, jotka ovat erinomaisia askelten kerryttäjiä. Varsinkin, kun niitä yrittää saada kiinni. 🙂

Lopputulos

Yleisesti ottaen fiilikset olivat hyvät. Askeleiden mittaaminen sai monen huomaamaan, miten pienetkin erot tekemisessä voivat näkyä askeleissa, eli juurikin nämä iltapäivälehtien sivuilla jaetut vinkit jäädä pois kahta pysäkkiä aiemmin tai parkkeerata auto kauemmas. Toisaalta, välillä askelia tuntui kertyvän ihan “tyhjästä” – jo puolen tunnin siivoaminen ja tavaroiden järjestely kotona saattoi tuoda useamman sata askelta, vaikka olisi pyörinyt koko ajan neljän seinän sisällä. Haaste oli hyvä, mutta samalla kuulemma pelottava, kun tajusi miten vähän sitä joinakin päivinä liikkuikaan. 

Kuvassa potentiaalinen toimistokoira, joka kerrytti hyvin askelia. Tällä hetkellä uraa toimiston terapeuttina estää ainakin pehmeille pinnoille pissaaminen ja tuolinjalkojen syönti…

Jos et ole vielä mitannut aktiivisuuttasi, suosittelemme ainakin kokeilemaan. Jos askelia kertyy viikon testijaksolla miltei tai yli 10 tuhatta päivässä, aktiivisuutesi on todennäköisesti melko hyvällä taholla. Jos numerot jäävät esimerkiksi alle viiden tuhannen joka päivä, on ehkä syytä miettiä, voisiko askelia kerryttää lisää.

Ei sisältöä