Haaste: Hyvien löytöjen eteenpäin jakaminen

“Vko 41: Haaste: Listaa mitä kiinnostavia linkkejä on tullut viime aikoina vastaan ja kirjoita niihin kommentti.”

Osa meistä on aktiviisempia ja osa vähemmän aktiivisia linkkien jakamisessa. Alallamme kuitenkin tapahtuu koko ajan ja jokainen meistäkin käyttää aikaa ajan tasalla pysymiseen. Uusimpien ja kiinnostavien artikkelien lisäksi on hyvä kerätä sivuja ja informaatiota myös uusille tekijöille ja harjoittelijoillemme. Sivujen tekeminen helpottuu kokemuksen myötä, mutta myös hyvät linkit tekevät uuden oppimisesta helpompaa. Miksemme siis jakaisi hyviä vinkkejä, artikkeleita tai ylipäätään hienoja toteutuksia eteenpäin?

Basecamp muistutti meitä päivittäin kello 9 jakamaan linkkejä pienen infotekstin kera. Itse linkin lisäksi oli tarkoitus kirjoittaa lyhyt kommentti, miksi linkkiin kannattaa tutustua ja/tai mitä hyötyä tästä voisi olla. Myös vastaväitteitä sai tietysti esittää ja herätellä keskustelua aiheesta. Tavoitteena oli, että voisimme jatkossa kasata artikkeleita jakoon myös teille – kenties eriteltynä teemoilla. No, mitenkäs viikko sujui?

 

 

Jaettuja linkkejä kertyi vähän alle kaksikymmentä. Melkein kaikki osallistuivat haasteeseen ja löysivät mielenkiintoista sisältöä. Tässä kokeilun helmiä:

Postnordin verkkokaupparaportti vuodelta 2018 

Postnordin puolivuosittainen verkkokaupparaportti piti sisällään paljon lukuja Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin asukkaiden suhtautumisesta verkkokauppaan. Oli mielenkiintoista huomata, että vaikka suomalaiset olivat kaikista eniten kiinnostuneita käyttämään esimerkiksi uusia toimitusvaihtoehtoja, laahaamme yhä muita maita 15 % jäljessä verkkokauppojen käytön suhteen. Tärkeä nosto oli myös, että toimituskulujen sisällyttäminen postikuluihin on todella merkittävässä roolissa ostopäätöstä tehtäessä.

One thousand and one way to extend Gutenberg today

Gutenberg – mitä kaikkea sillä voikaan tehdä (ja rikkoa, terkuin meidän kehittäjä).

Digimarkkinoinnin verkkolehti

Digimarkkinoinnin verkkolehti sisältää ajankohtaisia uutisia digimarkkinoinnin saralla. Tämän vuoden kolmannessa julkaisussa haastatteluita oli Stockmannin, Suomen Digimarkkinoinnin, Paytrailin, Kekäleen ja Postin asiantuntijoilta.

Fontti, joka auttaa muistamaan paremmin

Ennen linkin klikkaamista joudumme kertomaan, että linkistä ei löydy salaista tietä täydelliseen muistiin. Ero muistitestissä eri fonttien välillä ei ole ollut valtava: Arial sai tulokseksi 50 %, kun taas  muistia parantava fontti 57 %. Siitä huolimatta mielenkiintoinen ajatus ja myös tieteellisesti todistettu, että jos jonkin eteen joutuu tekemään hiukan töitä, sen muistaa paremmin.

Git- Branches in a nutshell

Artikkeli, josta on hyötyä varsinkin tuoreille koodaajille ja siihen perehtyville. Brancheissa voidaan tehdä kehityskohteita ja testata ilman, että ne vaikuttavat heti masteriin. Brancheja kannattaa käyttää isommassa kehityksessä hyödyksi varsinkin silloin, jos tekijöitä on useampia. Helpottaa työprosessia ja pienentää riskiä rikkoa sivustoa.

PHP -The Right Way

Jos sivusto on vielä jollekin vieras, sieltä löytyy paljon perusinfoa PHP:stä. Tämä pikareferenssi on varsin helposti luettavassa muodossa ja siellä on melkeinpä kaikki mitä voi tarvita. Varsinkin uuden koodarin kannattaa kahlata sivustoa läpi, sieltä löytyy hyviä vinkkejä ja käytäntöjä. Tietoa on ihan perusasioista lähtien ja sivuilla on lisäksi paljon virheidenkäsittely-, testaus-, tietoturva- ja asennusvinkkejä.

Rebrand 2018 Case Study: Uber

Uberin brändiuudistuksesta kertova case study, joka sisälsi mielenkiintoisia huomioita brändäämisen ja designin kannalta. Jos sinua kiinnostaa edellä mainitut asiat, tähän kannattaa käyttää viisi minuuttia päivästäsi – spoiler alert: sisältää inspiroivaa sisältöä.

Lopputulos

Trimedialaisten keskuudessa oli suuria eroja sen suhteen, kuinka paljon haasteeseen panostettiin. Osa meistä käyttää enemmän aikaa artikkeleiden selailuun, osa taasen käyttää tauot työn lomassa puhtaasti pään nollaamiseen. Moni meistä koki myös olevansa melko valikoiva sen suhteen, mitä halusi muille jakaa. Sisällön pitäisi olla asiapohjaista, mutta myös hyvin kirjoitettua ja mieluusti vielä modernisti esitettyä. Myös uutuusarvo olisi kova sana.

Toivottavasti joku linkeistä oli myös sinulle uusi ja mielenkiintoinen aihe. Pyrimme jatkossa keräämään parhaita tärppejä ylös ja jakamaan niitä sitten teille. To be continued.